Home Home - SASR

i

Anbefalet læsning for foredrag om Sydafrikas historie.
Briter, boere, og bantuer / Forskellige syn på kolonialisme, segregation og apartheid.

- Link til kort oversigtsartikel skrevet af foredragsholderen til Den Store Danske Encyklopædi.

Links til dansksprogede noter fra tidligere historisk Sydafrika-seminar:
- Lektion 2.
- Lektion 3.
- Lektion 4.
- Lektion 5.

Generel litteratur om Sydafrikas historie på dansk:
Gorm Gunnarsen, Sydafrikas historie, København, Gyldendal, 2004.
Christopher Bo Bramsen, Sydafrika. Kamp eller dialog?, Dansk Udenrigspolitisk Instituts Skrifter, nr. 15, Jurist- og økonomforbundets Forlag, København, 1989.
Gorm Gunnarsen, Denne nat vil svinde. Folkelig modstand i Sydafrika 1960-1990, Forlaget Amandla, København, 1990.

Generel litteratur om Sydafrikas historie på andre nordiske sprog:
Robert Roos, Sydafrikas Historia, Historiske Media, Lund, 2001.

Om situationen efter apartheid:
- Kapitel i Taia Nysted Schjøtt og Ida Wiegand Justesen (red.), The winner takes it all?, Operation Dagsværk, 2006.
- E-bog: For enden af Regnbuen? Social identitet og velfærd i det nye Sydafrika, Sydafrika Kontakt, København, 2007. Redigeret af: Gorm Gunnarsen, Patrick Mac Manus, Morten Nielsen og Hans Erik Stolten.

Generel litteratur om Sydafrikas historie på engelsk:
Sampie Terreblanche, Inequality in South Africa, 1652 - 2002, Natal University Press, 2003.
Paul Maylam, South Africa’s racial past: the history and historiography of racism, segregation, and apartheid, Aldershot, Ashgate Publishing Limited, 2001.
- Online link: Rodney Davenport and Christopher Saunders, South Africa. A Modern History, Fifth Edition, London, Macmillan, 2000.
- Online link: Leonard M. Thompson, A History of South Africa, New Haven, Yale University Press, 1995.

(Noget af litteraturen kan læses online delvist i fuldtekst, hvis du har en aktiv Google- og/eller Amazon-konto).

Home Home - Stolten's African Studies Resources
---------------------------------------------------
© Jakobsgaard Research
---------------------------------------------------